lørdag 23. januar 2010

Oreokake.... *smatt smatt*

Oreokake er kanskje den beste kaka i verden, i mine øyne. Det er litt styr å lage den, men det blir utrolig god til slutt!

Den inneholder massevis av de berømte amerikanskje Oreo-cookies'ene, i tillegg til luftig ostekrem og sjokolademousse.

Jeg laget denne med jordbær som pynt engang i sommer, hjemme hos familien i Porsgrunn, og blandingen av den søte kaka og de friske jordbærene var helt fantastisk!
Om man velger å pynte med bær eller cookies er jo helt opp til hver enkelt, men her kommer iallefall den oppskriften jeg bruker:

Bunn:
300 g Oreos

100 g smør


Fyll 1:
1 pk Philadelfiaost
2,5 dl melis
3 dl kremfløte
50 g Oreos


Fyll 2:

1 pk Toro lys sjokolademousse

3 dl melk
50 g Oreos


Pynt:

Knuste Oreos, ferske jordbær, sjokoladesaus, eller akkurat hva du vil av andre ting!


Først lager man bunnen.
Om du har en food processor, kan du kjøre kjeksen og det myke smøret i den til en jevn masse. Det har desverre ikke jeg, derfor knuser jeg kjeksen i en plastpose med en kjevle, har det i Kenwooden sammen med smøret og blander det sammen der. Det blir nok litt mer grovkornet da, men pyttsann!

Om du har en Bake it easy-form fra Porsgrund Porselen er videre fremgang veldig grei, da bare trykker du blandingen av smør og kjeks ut i bunn til den dekker hele. Om du ikke har det, tar du rammen til en 24 cm springform og legger den på det fatet du vil ha kaken på, og holder den på plass mens du trykker massen ut i den til den dekker bunnen av rammen.
Sett det så i kjøleskapet i en halvtimes tid.

Nå kan du blande sammen osten og melis, før du visper krem av fløten og vender inn osteblandingen. Ha ca 2/3 av ostekremen på kjeksbunnen i kakeformen og strø over grovhakkede Oreos.

Pisk sammen sjokolademoussepulveret og kald melk som anvist på pakken, og held det over ostekremen i kakeformen. Strø over grovhakkede Oreos igjen, og sett tilbake i kjøleskapet i 30 min.

Til slutt smører du den siste tredjedelen av ostekremen på toppen av sjokolademoussen og pynt toppen som du ønsker.

Hvordan min med jordbær ble kan du se her:



1 kommentar:

  1. ååå...denne var god.
    kanskje jeg må bake den en dag. må bare ha en grunn til å lage den...

    SvarSlett