onsdag 20. januar 2010

Kylling Tikka Masala med en liten vri...

En av samboerens favorittretter er kylling tikka, og helst skal den være laget med Patak's Tikka Masala Currypaste.

I følge glasset, skal man tilsette løk, kylling, hermetiske tomater, vann og litt fløte, og det blir veldig godt det, men denne gangen tenkte jeg å prøve noe annet.

Det siste halve året har jeg prøvd å være litt sunnere enn jeg har vært før, hovedsakelig med å trene mer (noe som ikke skal så mye til når jeg i tiden før trente ca null), men også ved å spise mer frukt og grønt. Jeg bestemte meg derfor for å tilsette blomkål og grønne linser og se hvordan det ble.Oppskriften ble derfor som følger:

2 løk
1 blomkål i buketter
4 kyllingfileter i biter
2 bokser hermetiske tomater (Jeg er veldig glad i italienske plommetomater eller cherrytomater...)
1/2 glass Tikka Masala currypaste
2 dl vann
2 dl laktosefri matfløte
Litt grønne linser

Ris
Salat
Godt brød

Først satt jeg over linsene til koking i rikelig med vann i 20 min. Så renset og delte jeg opp blomkålen, før jeg la bukettene i godt saltet vann. Jeg har en gang tidligere oppdaget en larve i en blomkål, og da tipset moren min meg om at jeg bør legge den i saltvann før tilberedning, for at evt larver/andre insekter skal krype ut og vekk fra maten min. Aner ikke om det funker, men jeg gjør det nå uansett!

Mens blomkålen ble av-insektifisert, skar jeg opp løken i små biter og stekte den i panne til den var gylden. Så tilsatte jeg kyllingfiletene som jeg hadde renset og delt opp, og stekte det sammen litt før jeg tilsatte currypastaen. Brunet det så ferdig, før jeg tilsatte de hermetiske tomatene, vann, blomkål og grønne linser, og lot det stå og småkoke i 20 - 30 min. Når risen og salaten var ferdig, tilsatte jeg fløten i gryta. Jeg syns denne gangen at sausen ble litt tynn, så da tyknet jeg den litt med en potetmel/vann-jevning. Perfekt!

Jeg glemte selvsagt å ta bilder av dette, men det ble utrolig godt. Syns jeg iallefall... Samboeren er rimelig kresen, så han nektet å spise blomkålen, og var svært lite begeistret for linsene.... men de var for små til at han kunne plukke de ut.... Jaja, ikke mitt problem :)

Det ble utrolig mye mat av dette, nok til sikkert 6 personer, men jeg har jo alltid en tendens til å lage litt for mye av alt... Neste gang får jeg prøve med noen grønnsaker som også samboeren kan klare å få i seg uten å rynke på nesen!

1 kommentar: