onsdag 20. januar 2010

Gulrotbrød

Julen 2009 er den roligste julen jeg har hatt på lenge, og det var relativt selvvalgt.

Etter en ganske hektisk høst, tok jeg 2 hele uker juleferie, og brukte mesteparten av tiden sammen med familien min (mamma, pappa og verdens beste lillesøster) hjemme i Porsgrunn og på hytta på fjellet. Men jeg klarer jo selvsagt ikke å bare sløve og gjøre ingenting, så etterhvert begynte jeg å bake.

En oppskrift som jeg kom over, og som ga et veldig bra resultat, var en oppskrift på gulrotbrød. De ble fine å se på (syns jeg da), var enkle å få til, og smakte kjempegodt!

Oppskriften er som følger:

1 pakke ferk gjær
5 dl melk (jeg bruker laktosefri, fordi jeg ikke tåler vanlig melk...)
2 ts salt
2 finrevne gulrøtter

12 dl grovbakstmel

+ en slump med solsikkekjerner, om du ønsker det

- Smuldre gjæren i en bolle, lunk melken til den er ca 37 grader, og visp dette sammen til gjæren er oppløst.

- Tilsett det øvrige, men hold gjerne igjen litt mel så ikke deigen blir for fast. Arbeid deigen kraftig sammen til den kjennes smidig (Jeg jukser selvsagt og bruker Kenwood'en min)
- Heves under plast på et lunt sted (jeg pleier å heve mine gjærdeiger på varmekablene på badet) i minst 30 min
- Ha deigen på melet bord, del den i to emner og bak ut to brød. Ha de på bakepapir på stekeplate og dekk til.
- La brødene etterheve i ca 20min, før du snitter de i overflaten for å få et fint mønster, og pensle de med egg. Strø gjerne på solsikkekjerner eller linfrø eller noe annet i den duren.
- Stekes i 15 - 20 min på 225 grader og avkjøles på rist.

Her ser dere mitt resultat etter første forsøk. Syns de ble ganske fine, jeg!































(Forøvrig bakte jeg også kanelsnurrer og grove rundstykker i juleferien, men der har jeg rotet bort oppskriftene alt, og de var heller ikke noe spesielt å skryte av...)

-

1 kommentar: