søndag 24. januar 2010

Kokebøker


Jeg er veldig glad i kokebøker, og har ettehvert en liten og grei samling av bøker som jeg desverre bruker alt for sjelden.

Jeg har og en stor grå perm hvor jeg limer inn oppskrifter jeg klipper ut av blader og setter inn oppskrifter jeg printer ut fra nett. Denne permen bruker jeg ofte, men kokebøkene bruker jeg desverre alt for lite... Jeg er mye bedre på å finne inspirasjon på nettet, enn på å lete i kokebøkene mine.

Til tross for dette, ønsker jeg meg til stadighet fler kokebøker. Jeg går i bokhandelen og blar i bøker, kikker på lekre bilder og kjenner at spyttproduksjonen når jeg omtrent kan kjenne smakene i munn...
Men jeg vet jo av erfaring at bøkene blir mest til pynt og lite til inspirasjon. Oppskriftene er ofte litt for fancy for min smak, og jeg gir litt opp før jeg har begynt å tenke tanken på å gjennomføre en av de.

Det jeg derfor lurer på er om du har en kokebok du liker ekstra godt og som du bruker ofte? En som du syns har enkle, men gode oppskrifter, og som du stadig vender tilbake til for ny inspirasjon og for nye oppskrifter?

Jeg burde vel egentlig bare ta meg sammen og begynne å lage noen av de oppskriftene som frister mest, selv om de skremmer meg... Det får bli et prosjekt fremover!

Nå tar jeg kvelden her, etter en travel og fin helg med korpsmusikk, trening og mange gode venner.

Fikk forresten nydelig middag laget av samboeren idag, elg stroganoff! Mer om det kommer i en senere blogpost, med bilder :)

2 kommentarer:

  1. Du får ta deg en tur hit!
    Vi har kokebøker så det holder... Jeg liker best å bake, og bruker helst oppskrifter jeg vet er bra, men prøver å etterligne mye av det som står i bøkene... Synes de er best til inspirasjon!
    Anbefaler forresten www.hobbykokken.no, han har mye digg:)
    Han har skrevet om en kokebok som heter “On Food and Cooking – the Science and Lore of the Kitchen” av Harold McGee. Har planer om å bestille den på amazon, men ikke kommet så langt ennå.
    Det som provoserer meg mest med de "flotte" kokebøkene, er at de bruker ingredienser som er umulig å få tak i, eller driiiiiiitdyre... Og man skal alltid ha en teskje av ditt og datt, typisk krukker med kort holdbarhet... Og til slutt blir det dyrere enn å gå på Bølgen & Moi.
    Jeg liker best de som er litt "teoretiske" (bombe); da kan man liksom bruke prinsipper og velge råvarer selv:)
    Snakkes:)

    SvarSlett
  2. Takk for kjempemange gode tips, Pernille! Skal sjekke ut både hobbykokken og kokeboka :)

    Og veldig enig med det du sier om de fancy kokebøkene...

    SvarSlett