søndag 31. januar 2010

Bakedag!

Igår hadde jeg bakedag med to gode venninner, hvorav den ene faktisk er en ekte baker!
På bakeplanen sto det tomat-foccaccia, müslirunstykker og kanelsnurrer + et tomat-/løk- og olivenbrød. Mmmm.....

Jeg bakte vel egentlig ikke så mye, sto mest fascinert og så på og stilte dumme spørmål om temperatur på vannet som man rører ut gjæren i (kan godt være varmt!), om det er noe forskjell på å bruke tørr- og ferskgjær ("Det finnes bare en gjær!") og hvorda man får bollene så fantastisk luftige?? (Løs deig!)

I tillegg tok jeg endel bilder, og et lite utvalg kommer her:

En ekte bakermester Harepus-inne har blandet deigen og samler den med en deigskrape (visstnok et uvurderlig redskap man kan bruke til alt, og som jeg nå ønsker meg til bursdagen min.)


Deigen til müslirundstykkene, tilsatt alle mulige godsaker.


 
Og så fint som deigen hever!!


 Jeg prøver meg på å lage flettede müslirundstykker... "Lag en løkke, vri til høyre... nei den andre høyre ja... hæææ???"


Müslirundstykkene før steking....

 
...og etter steking. Nam!


Bolledeigen får ligge og hvile seg før den skal kjevles. Det vet jeg nå er veldig lurt. 


Bolledeigen er smurt, sukret og kanel-et, skåret opp og klare til å tvinnes og bli lekre!


  To søte kanelfletter før steking.... 


...og mange lekre kanelfletter etter steking! 


 
 Og sånn ble foccaccian seende ut... med provencekrydder, sorte olivener og havsalt. Herregud, så godt!

 

3 kommentarer:

  1. vart litt sulten æ:) så spennende greier. regne med det bli smaksprøve i dag... hehe..

    SvarSlett
  2. Hehehehe det meste har faktisk Håvard spist opp :D

    SvarSlett
  3. sendt noe i posten til meg da?

    SvarSlett