torsdag 21. januar 2010

Hjemmelaget knekkebrød!

I går bakte jeg for første gang knekkebrød!

Siden 2010 startet, har det vært tingen å gjøre på jobb hos meg, "alle" har bakt knekkebrød, og jeg har endelig kommet igang nå jeg og. Knekkebrødene er veldig sunne, lette å lage og faktisk overraskende gode!

Så igår, etter jobb og spinning, satt jeg igang. Du trenger følgende:

4 dl grov sammalt rug
4 dl havregryn
4 dl frø (Jeg brukte 2 dl solsikkekjerner + 2 dl linfrø, fordi det var det de hadde på butikken. Sesamfrø skal være veldig godt!)
1 ts salt
7 dl vann

Alt røres sammen til en slags røre, og så får den stå i ro og svelle i ca 15 min. I mellomtiden settes ovnen på 160 grader varmluft og 3 store langpanner dekkes med bakepapir. Så fordeler du røren på disse tre, og smører det godt utover med en slikkepott. Jeg fikk det til å bli akkurat nok til disse tre, om jeg ikke smurte det helt ut i kantene.

Så satt jeg alle tre brettene i ovnen, samtidig, og lot de stå i 20 min. Da var det en tur ut, for å rute opp knekkebrødene i passe størrelse med et pizzahjul, før de skulle steke i ca 40 min til. Du vet at knekkebrødene er ferdige når de er harde og sprø. Om de ikke står lenge nok, blir de litt seige. Ingen krise, men de er best sprø :)

Gårsdagens testpanel besto av samboeren, og han likte de faktisk! Han spiste hele tre knekkebrød til kveldsmat, og jeg kan virkelig ikke huske å ha sett han spise knekkebrød før, så det må jo love godt!

Her ser dere knekkebrødene rett etter steking, og dagens frokost på jobb: To små knekkebrød med blåskimmelost og eple. Nam!




2 kommentarer:

  1. de der så skikkelig nammenamm ut. det må jeg prøve når jeg får tid. er så travelt med denne permisjonen:) du er skikkelig flink husmor du Tine, jeg misunner deg det der genet. :)

    SvarSlett
  2. Takk Linn :)
    Jeg kan ta med i helgen, så kan du få smake? De ble gode :)

    SvarSlett