lørdag 23. januar 2010

Lørdagsmorgen, sesamtoddy og figurknekkebrød

Imorges våknet jeg av meg selv rundt 07.30... typisk på en lørdag når jeg kunne sove helt til halv 9 (skal på korpsseminar, så måtte jo opp til fornuftig tid uansett...)!
Lå og småsov litt i sengen før jeg fant ut at jeg like godt kunne stå opp og gjøre noe fornuftig. Så nå har jeg dusjet, bakt knekkebrød igjen som står i ovnen og lagd meg en kopp sesamtoddy.

Etter oppfordringer på Facebook tenkte jeg å prøve å lage figurer av knekkebrødene mine ved hjelp av pepperkakeformer. Normalt skal de steke 20 min før man tar det ut, ruter opp med pizzahjul og steker videre i 40 min, så jeg gjorde det. Men etter 20 minutter viser det seg at det er klin umulig å få delt knekkebrødene opp med pepperkakeformer. Formene er rett og slett ikke skarpe nok og knekkebrødet er allerede for hardt. Jeg fikk såvidt tvunget ut noen få hjerter og sterner, men måtte krype til korset og rute opp resten... Sukk.

Neste gang skal jeg prøve å stikke ut knekkebrødfigurene før jeg steker de, evt bare steke de i 5 - 10 min før jeg forsøker meg. Heldigvis ble det jo noen få hjerter og et par stjerner, og bilder av dette kommer senere!

Jo, også var det sesamtoddyen da! Det er noe jeg lærte å lage på Sesam Stasjon for en rimelig god stund siden, og som jeg lager med jevne mellomrom ennå. Jeg liker ikke kaffe, er ikke spesielt glad i te (om den ikke smaker varm saft da, da liker jeg den!) og derfor blir det svært få varme drikker på meg. Solbærtoddy kan jeg klare, kakao også (særlig den nye, mørke!), men ingenting topper Sesamtoddy.

De av dere som har kjent meg en stund, vet at jeg alltid har vært ekstremt glad i appelsinjuice. En periode drakk jeg det så mye, at jeg faktisk fikk appelsinjuice i bursdagsgave av noen venninner i pikeorkesteret. Og Sesamtoddy er så fantastisk, rett og slett fordi det er laget av appelsinjuice!

Leonora Dorothea Dal
lærte meg å lage det, og opp skriften er svært enkel

1 kopp appelsinjuice varmes godt opp i micro'en
2 ts sukker røres godt inn

Ikke akkurat sunneste man kan drikke, mtp sukkermengden, men det er verdt det! Det er ikke ofte jeg drikker det heller, da. Det tør jeg jo ikke :)

5 kommentarer:

  1. Godt forsøkt. Gleder meg til å se bildene, og videre forskningsresultater. På den måten har du/vi fremgangsmåten klar når vi er tilbake fra tur, og jeg kan sarte figurknekkebrødproduksjon (fint ord) i middels skala fra dag to :-)

    Lykke til på seminar. Ingen alternative taktarter :-) I mellomtiden skal jeg prøve å mykne meg selv opp med litt svømming! Smerte!!

    SvarSlett
  2. Takk takk, seminaret gikk flott i dag, men er sliiiten! Tungt med barrysax...

    Nå skal jeg poste bilder! God trening videre ;)

    SvarSlett
  3. HELLU:)
    For en arbeidskapasitet du har!!
    Tror kanskje det er lettere å lage figurer av sånne knekkebrøddeiger som må kjevles ut??
    Har du prøvd å lage kjevleknekkebrød??
    Klem

    SvarSlett
  4. Nei, Pernille, har ikke det! Har du?? Jeg vil gjerne prøve ;)

    SvarSlett
  5. Korrekt oppskrift på Sesamtoddy er som følger:
    Sesamtoddy:
    Press saften av 3 appelsiner,litt honning og varmt vann der i,ta gjerne 2-3 små rosiner,da vet du hva dette vil bli.

    SvarSlett