torsdag 28. januar 2010

Kjøttboller a la Kima

Disse kjøttbollene lærte jeg å lage av Kima, ei god venninne jeg kjenner fra Oslo.

Hun lagde de til meg en gang for 5 - 6 år siden, og jeg husker nok ikke oppskriften helt, men de er iallefall inspirert av de hun lagde til meg den gangen. Håper ikke jeg gjør alt for mye feil, Kima :)

Du trenger:


Til kjøttbollene:

1 pk kjøttdeig
1 finhakket løk
1 finhakket rød chili
1 lite glass grønne oliven fylt med paprika, hakket
1 - 2 finhakkede fedd hvitløk
1 rundstykke, innmaten hakket
1 egg
En håndfull finhakket fersk timian

Til sausen:

1 boks gode hermetiske tomater
1 finhakket løk
Litt flytende buljong/fond
En håndfull finhakket fersk timian.



Ha kjøttdeigen, grønnsakene, egg, rundstykkeinnmat og timian i en bolle og bland godt sammen med hendene (evt med et redskap, men fingrene er jo mye mer artig!).


















Form det til passe store kjøttkaker med en skje, og brun de godt.




















Samtidig har du ingrediensene til sausen i en gryte og lar det småkoke. Når kjøttkakene er stekt, legger du de bare opp i sausen og lar de trekke der i 10 - 15 min.



















Frustrerende nok hadde hverken Obs! Stormarked eller Ultra fersk timian igår... så jeg måtte krype til korset og bruke tørket. Det funker greit det og, men blir desverre ikke like godt.


Heldigvis virket gårsdagens middagsgjester virket fornøyd, og Den Kresne Samboeren ga retten terningkast 4+. Egentlig fortjente den visst 5, men han syns det var litt lite saus... jaja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar