torsdag 21. januar 2010

Blomkål- & broccolisuppe

For et par uker siden hadde jeg en halv blomkål og en liten broccoli liggende, og tenkte at jeg skulle prøve meg på en suppe. Jeg er generelt veldig glad i supper, særlig hjemmelagede, men er litt pysete til å lage de selv (Spesielt etter et tomatsuppeprosjekt som ikke gikk spesielt bra...).

Lette litt rundt på nettet og fant flere oppskrifter som jeg plukket litt fra, og til slutt satt jeg igjen med dette:

2 poteter
1 liten broccoli med stilk og alt
1/2 blomkål
1/2 purre
1 liten bit knollselleri/sellerirot
Et par fedd hvitløk
En klunk kyllingfond
Vann
Salt & pepper
Muskatnøtt

Cayennepepper
Et par små røkte kjøttpølser

Skjær først alle grønnsakene i grove biter, legg de i en kjele og kvern over litt salt og pepper. Hell på vann til det godt og vel dekker grønnsakene. Så heller du i litt kyllingfond (du kan jo sjekke forholdet på flaska, ifhld til hvor mye vann du har tilsatt, om du vil ha det litt mer nøyaktig). La det koke i ca 15 min, da bør det være mosbart.

Mens grønnsakene koker, skjærer du pølsene i små terninger og bruner de i en stekepanne med litt cayennepepper.
Grønnsakene kjøres så i en blender med kokevannet. Dette må gjøres i flere omganger. Suppa du får, heller du over i en ny kjele ettersom det er ferdig most. Spar litt kokevann til slutt, så du kan kjøre det i blenderen alene og få med deg det siste av grønnsakspureen.
Smak til med salt&pepper om nødvendig. Jeg river også over litt muskatnøtt, som jeg syns gir en kjempegod smak!

Jeg syns suppa egentlig var best uten pølsebitene, med det syns selvsagt ikke samboeren (han mener at mat uten kjøtt ikke kvalifiserer som middag...). Anbefaler derfor å ha pølsebitene i en bolle ved siden av suppa, så hver og en kan forsyne seg med pølse om de vil det.

Uten pølse i er jo denne suppa veldig mager, men man kan selvsagt tilsette litt matfløte, noe som vil gi den en ekstra fløyelsmyk konsistens.

Serveres med et godt brød (feks gulrotbrød...). Passer perfekt på kalde vinterkvelder!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar