lørdag 27. februar 2010

Kyllingenchiladas med meksikansk ris, guacamole, bønnestuing og rømme

Tidligere i uken hadde vi tatt ut en pakke fra fryseren som innholdt kyllingfileter som samboeren hadde delt opp, stekt og gjort klar tidligere. Det er utrolig greit å ha sånne ting i fryseren, for da går middagslagingen mye raskere når man kommer hjem fra jobb.

I løpet av arbeidsdagen sendte jeg han en sms og spurte om han ønsket seg kyllingpai, en eller annen form for gryterett eller kyllingenchiladas. Dumt spørsmål, for står det noe tex-mex-aktig på lista, velger han alltid det.

Så enchiladas ble det.
Jeg har ikke lagd dette før, så litt søking på nett måtte til. Jeg satt sammen forskjellige oppskrifter jeg fant, og endte tilslutt opp med denne.

Du trenger:


Til enchiladasen:

1 pakke store hvetetortillas
Ca 500 g kyllingfilet, delt i biter og stekt
1 rød paprika i strimler
1 grønn paprika i strimler
Et par fedd hvitløk, finhakket
1 rødløk i tynne båter
Noen sjampinjong i skiver
1 ts paprikapulver
1 ts malt spiskummen
1 ts tørket koriander
1/2 ts fenikkel
Salt og pepper
2 glass salsa
Ca 250 g cheddar

Til guacamolen:

2 modne avocado
Saften av en halv lime
1 pose guacamolemiks (Jeg jukset denne gangen pga litt dårlig tid)
Evt litt rømme. Dette hører egentlig ikke hjemme i en guacamole, men jeg syns det er veldig godt.


Til bønnestuingen:

1 boks chilibønner

Til den meksikanske risen:

2 dl langkornet ris
1 stk løk, finhakket
1 fedd hvitløk, finhakket
1 boks hermetiske tomater
4 dl utblandet grønnsaksfond (evt buljong)
1/2 ts salt


Enchiladasen lager du ved å først steke grønnsakene myke. Så tilsetter du kyllingen og krydder og lar det steke sammen en kort stund, før du fordeler det i tortillasene. Ha på litt salsa (bruk ett glass på dette) og rull de sammen og legg de tett i en ildfast form. Hell det andre glasset med salsa over og strø revet cheddar på toppen.
Gratiner i ovn ved 225 grader i 10 -12 min til de blir gyldne og litt sprø. Du kan gjerne bruke grillfunksjon om du har dette.




Guacamolen lager du etter anvisningen på guacamolemiks-posen. Juks, jeg vet det, men det blir godt og går litt raskere enn å få akkurat riktig kryddersammensetning selv. Jeg har i lime også, syns det gjør det ekstra friskt og godt, og gjør at guacamolen holder på fargen lenger. Den vil over tid oksidere i overflaten, og bli brun og ekkel...

Bønnestuingen er superenkel, bare kjør innholdet fra boksen i stavmikseren til du får en jevn masse, og vips: bønnestuingen er ferdig! Jeg varmet den bittelitt i ovnen på slutten av enchiladasens steketid, for jeg syns det er bedre enn om den er helt kald.




Den meksikanske risen lager du ved å frese løk + hvitløk i en kjele med litt olje. Tilsett så risen, og la den frese med noen minutter før du tilsetter tomater, kraft og salt. Kok det opp og la det småkoke ca 20 min. Du vil se den er ferdig, når det er lite væske igjen.


Det ble nesten tomt før jeg rakk å ta bilde...

Samboeren ga det terningkast 5 +, så det falt tydelig i smak :)

1 kommentar:

  1. det hørtes og så godt ut:) hilsen christine og eirin

    SvarSlett