onsdag 3. mars 2010

Nålbinding

Før jul lærte jeg å nålbinde av ei god tannlegevenninne.

Nålbinding er håndarbeidsteknikk som man brukte over store deler av verden lenge før strikking og hekling, man har i Norden faktisk funnet rester etter nålbinding helt tilbake til bronsealderen.

Nå er det derimot sjelden at denne teknikken benyttes, og derfor syns jeg det var litt ekstra stas å lære meg det.

Man bruker en flat, lang nål i tre eller ben, og resultatet blir umulig å rakne opp og blir mye tettere og mindre elastisk enn strikkede plagg.
Jeg har bare funnet et sted i Trondheim som selger nålbindingsnåler (og det er på Husfliden), og jeg har bare funnet i tre. Om noen vet om andre steder, evt på nett, og evt som selger i ben, gi beskjed!!!

Før jul lagde jeg endel votter, nå holder jeg på med pulsvanter (mest fordi det er så utrolig kaldt der vi øver, at jeg trenger noe for å holde varmen på hendene...). Pulsvantene mine er ferdige, nå lager jeg til ei roooosa venninne :D


Mine nålbundne pulsvarmere + nåla jeg bruker.


Sånn ser den ut på. Matcher min blekrosa hud. Lekkert!


Vott til meg selv.



Mannevott på min ikke-så-mandige-hånd.
(Legg også merke til den lekre tøffelen nede i høyre hjørne.... <3 )

4 kommentarer:

  1. åhh, det der så morro ut! hvordan lærte du deg det?? har hørt om nålbinding før, men trodde faktisk det var noe helt anna... hehehe. det der må jeg prøve å lære meg!!!

    SvarSlett
  2. Jeg lærte det av ei venninne :)
    Hun hadde lært det av div. YouTube-videoer og noen bøker. Ser også at de skal ha noe kurs i Trondheim nå, hang lapp om det i vinduet på den Possementbutikken like over gata for Platekomp. Ellers kan jeg jo lære deg det :)

    SvarSlett
  3. har allerede funnet noen videoer... mangler bare nåla... og da fant jeg en svensk butikk, hehe.
    http://www.seaside.se/~sea3479c/Dokument/nalbindning.htm
    hva slags mål er det på nåla di?

    SvarSlett
  4. Nålene mine er kjøpt på Husfliden i Trondheim, der finnes de bare i en stlrs og i tre. Tipper den er ca 10 cm.

    Nå knakk jeg akkurat den siste nåla mi, så bestiller fra samme side som deg :)

    SvarSlett