fredag 12. mars 2010

Superrask og enkel middag med nyyydelig salmalaks!

Jeg hadde egentlig glemt hvor glad jeg var i sushi.
Da jeg bodde i Oslo, spiste jeg sushi relativt hyppig, men etter jeg flyttet til Trondheim for snart 4 år siden, glemte jeg det litt, frem til jeg i januar var på Oslotur og endte opp på Alex sushi med to veldig, veldig gode tannlegevenninner. Herregud, så fantastisk sushi kan være! Etter det har jeg stadig vekk fantasert om mer sushi, og det har blitt flere besøk på Kyoto i Trondheim. Det kan ikke akkurat måle seg med Alex, men det er veldig godt uansett.

Å lage sushi hjemme er ikke noe jeg tør å prøve meg på ennå, men jeg kan da iallefall klare å lage en slags sashimi. Seriøst, å skjære fisk i tynne skiver må jeg vel klare?
Så jeg gikk til innkjøp av et deilig stykke salmalaks, kjøpt god japansk soyasaus, wasabi og syltet ingefær og gledet meg.

Å spise BARE salmalaks til middag, syns jeg ble litt råflott, så jeg spedde på med litt god gammeldags jasminris (noe som vel må være som å banne i kirken...) og en avocado.
Og såååå godt og enkelt det var! Skar avocadoen i biter og strødde over litt maldonsalt og nykvernet pepper og spiste dette sammen med herlige tynne skiver laks som jeg dyppet i soya/wasabi, spiste litt ris og renset ganen med ingefær.... Dette ble middag 3 ganger denne uken... Jeg er både lat og for godt vant, og kjenner at jeg fikk lyst på det igjen....

2 kommentarer:

  1. Salmalaks er da ikke råflott??Er da bare vanslig laks som er oppvokst på en nydelig plass,med røktere og ett flott foredlingsanlegg...Produsentenhar mye flotte produkt kan anbefales på det sterkeste..Og så mye en kan gjøre med de forskjellige produktene...

    SvarSlett
  2. Salmalaks er flott, men ikke råflott. Det som jeg syns er råflott er å BARE spise laks til middag uten noe tilbehør :)

    SvarSlett