torsdag 18. februar 2010

Fantastisk bursdagsfeiring!

På lørdag feiret jeg altså 28årsdagen min med 9 veldig gode venninner. Vi skulle egentlig vært 10, iallefall deler av kvelden, men siden vesle Emma-mor fikk sin første omgangssyke, måtte mamma-Linn bli hjemme :(

Som skrevet tidligere, hadde jeg gjort mye forberedelser til lørdagens feiring, og på fredag fikk jeg lurt samboeren med meg på City Lade for å gjøre de fleste innkjøpene på Obs Hypermarket. Hadde glemt hvor ille det kan være der fredag ettermiddag... tror ikke vi gjør det igjen med det første, for å si det sånn...

Uansett fikk jeg handlet inn så og si alt jeg trengte, og var klar for innsats lørdag morgen.

Halv ni våknet jeg... litt tidligere enn planlagt, men det var jo bare å sette igang!
Klokken ni satte jeg igang med focaccia-deigen, og mens den sto til heving, begynte jeg å steke kjøttdeig til lasagnen.
Lasagnen jeg lager varierer litt fra gang til gang, denne gangen ble den med en skikkelig tykk og god parmesan-bechamel med muskat, og med stangselleri og masse gulrot i tomatsausen. Mmmm... To store ildfaste former, ble det, og når jeg var så godt igang med å steke kjøttdeig, fortsatte jeg like godt og lagde denne ferdig på morgenen slik at jeg bare kunne slenge ost på og steke den i 20 min når gjestene var ankommet.

Nå hadde focacciadeigen min fått heve i en time, og det var på tide å slå ut luften av den. Den hadde hevet seg PERFEKT og var full av nydelige, store, deilige luftbobler. Tilbake under plasten, og en ny time heving på den!

Jeg gikk videre til grønnsakene som skulle serveres som snacks. Paprika, blomkål, broccoli, sukkererter og gulrot ble vasket, renset, oppskåret osv, alt ettersom, og lagt i kaldt vann i kjøleskapet. Så lagde jeg en yoghurt-dip til grønnsakene + en rømmedip (ekstra lett!) til pottis, og satt også dette i kjøleskapet.

Nå hadde deigen min stått tilsammen 2 gode timer på varmekablene, og var klar til utbaking og steking.
Med litt olivenolje på bakepapiret, var det bare å omtrent helle deigen ut fordelt på to brett, trykke deigen utover og forme den raskest og enklest mulig uten formye tafsing. Lagde mange fine fingerhull og toppet den med alt for mye, som vanlig... Grønne, fylte olivener, sølvløk og marinerte hvitløksfedd fikk plass sammen med maldonsalt og provencekrydder. Liiiiittegrann olje på toppen også, og så sin fortjente steketid, og vips! Nydelig, fersk focaccia! Angret litt på at jeg ikke tok med fetaost også, men alvorlig talt: Det var kanskje nok topping allerede...

Gjestene kom kl 19, og til velkomstdrink var det prosecco og jordbær.
Til lasagnen serverte jeg en salat av bladspinat, søt paprika og cherrytomater + focacciaen selvsagt.

 
Focacciaen i all sin prakt. 

 
 
Spinatsalaten

 
 
Middag + Prosecco.


Kaka var en bringebær- og sjokoladepavlova, den ble ikke så seig i midten som jeg håpet, men ellers syns jeg den ble veldig bra! Skal absolutt lages igjen! :)

 
Litt utydelig bilde av halvspist sjokoladepavlova med bringebær og bjørnebær.... Fotografen kan ha drukket litt alkohol...


Ellers ble det mer, mer og mer musserende, både i form av cava og prosecco, og søndagen ble vel heller tung for bursdagsfrøkna... :)

Og forresten!
Jeg fikk flotte gaver, masse flotte gaver! Jeg fikk de bakebollene jeg ønsket meg veldig fra Nigella Lawson, en bok om samer (jeg elsker samer!), rekechips, en fuglefløyte, French Manicure-set (så nå må jeg bare slutte å bite negler...), hjerteøredobber, en rull Smil-sjokolade +++ :)

1 kommentar:

  1. seriøst...kanke få for mye fyll da...feta i tillegg hadde vært perfekt da...

    SvarSlett