søndag 7. februar 2010

Pai med kjøttdeig og masse, herlig løk!

Denne paien har jeg laget en gang før, men det er så lenge siden at jeg nesten ikke husket den. Jeg lager egentlig pai alt for sjeldent, og skal prøve å skjerpe meg litt der fremover. Det er jo egentlig veldig raskt gjort, og veldig deilig!

Igår lagde jeg altså denne. Paibunnen lagde jeg på formiddagen, slik at den kunne ligge i kjøleskapet og hvile litt, og mens den forstekte på ettermiddagen, lagde jeg fyllet. Da går det så fort, atte!

Du trenger:


Til bunnen:

3 dl hvetemel
1/4 ts salt
100 g smør
3 ss vann


Til fyllet:

400 g kjøttdeig
1 finhakket løk
1 bunt vårløk i ringer
1 båt finhakket hvitløk
1 ts salt
1/2 ts pepper
Basilikum (jeg brukte tørket)

2dl melk
2 egg
Litt revet ost (Vi brukte ferdig skrivet ost i strimler)

Noen (ca 12?) sjalottløk/delikatesseløk/stjerneløk


Bunnen kan du godt lage dagen før. Da smuldrer du smøret i melet og knar det godt sammen. Tilsett så salt og vann, elt det sammen til en fin deig og pakk den inn i plast. Legg den i kjøleskapet og la den hvile der en stund.

Kjevle ut deigen og legg den i en paiform. Skjær av det overflødige og prikk bunnen med en gaffel. Forstek paibunnen på 200 grader i ca 10 minutter.



Rens og hakk løk, vårløk og hvitløk.

 


Fres løken gylden sammen med kjøttdeigen i litt olje/smør. Tilsett krydder. Når paibunnen er ferdig, har du fyllet over i denne.




Småløken kutter du bunn av og fjerner skallet. Toppen skal være igjen. Plasser de rundt i fyllet, med toppen opp.




Hell over blandingen av egg, melk og ost.




Stekes på nederste rille i ovnen i ca 30 min (fortsatt på 200 grader.)




Paien kan serveres med et godt brød og en enkel salat. Jeg er avhengig av å ha gode tomater til pai... mmm :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar