fredag 26. februar 2010

Verdens enkleste småkaker

I går lagde jeg noe som sannynligvis må være tidenes raskeste og enkleste småkaker.
Samboeren og jeg skulle på besøk til hans mor, og siden jeg gikk glipp av morsdagsfeiringen der, fant jeg ut at det var greit å ha med en liten morsdagsgave i etterkant av selve dagen.

Jeg lurte lenge på hva jeg kunne rekke å lage mellom jobb, trening og avreise, og kom tilslutt på en oppskrift jeg leste i en annen blogg engang.

Kakene består egentlig bare av marsipan, som du pensler med egg og strør med sukker og kanel, og de blir herlig sprø og deilig seige på en gang, og smaker litt som veldig fin kransekake. Mmmm...

Du trenger:


Ekte marsipan, feks den lilla rullen til Odense. Billig marsipan duger nok ikke desverre.
1 sammenpisket egg
Sukker
Kanel


Skjær ganske så tynne skiver av marsipan og legg de på bakepapir på en stekeplate.
Pensle med egg og strø over sukker og kanel.
Stek på 180 grader varmluft i ca 10 min. De skal være gyldne og fine i kantene, men ikke helt brune. Steketiden varierer veldig med tykkelsen, så følg godt med! Mine fikk steke i 7 min først, også tok jeg to og to minutter etter dette.

La de ligge på stekeplaten til de begynner å bli sprø (de kan være ganske myke først) og flytt de så over på rist.


Er de ikke søte?

4 kommentarer:

  1. ikke dumt :)

    Fra den som ikke leser her inne

    SvarSlett
  2. HEHE, høres bra ut!
    På en liten skål fra IKEA, som kom i 2-pack?? En oval og et rektangel??
    Eplebrødene var Konge!!! Testa ut i går!!

    SvarSlett
  3. Skålen er nok ikke min, den er svigermors... :)
    Men veldig søt da!!

    Bra du likte eplebrødene, jeg elsker de :D

    SvarSlett
  4. oi de der fikk jeg lyst til å lage en dag:) jeg laget en rips og vaniljecrumble i dag, det er også en veldig enkel sak:)

    SvarSlett