mandag 22. februar 2010

Mmmmmmmammutsalg!

Som dere sikkert har skjønt, elsker jeg mat. Jeg foretrekker skikkelig mat fremfor kaker, godteri og det meste annet man kan putte i munnen.

Jeg elsker også bøker. Jeg liker veldig godt biblioteker, men ikke å låne bøker der, jeg må ha de selv. I mitt odel og eie. Det fører jo til noen praktiske problemer, både at det kan bli ganske dyrt etterhvert, og at jeg rett og slett ikke har plass til alle bøkene.
Mange bøker står ennå hjemme på pikerommet, noen har jeg gitt bort, og mange står pent oppstilt alfabetisk i bokhyllene på soverommet vårt.

Men nå er det altså mammutsalg, og det er farlig for en bokelsker som meg.
Til nå idag har jeg gått gjennom listene til Haugenbok og bestilt meg noen bøker... det må vel være lov når det er salg??

Bl.a. har jeg bestilt meg to kokebøker. Den ene heter Stor kokebok for større og mindre husholdninger og er skrevet av Henriette Schønberg Erken (1866 – 1953). Fru Erken var husholdningslærer og husfrue på en stor gård. Om Stor kokebok for større og mindre husholdninger som hun ga ut i 1914, ble det sagt at den lærte Norge matkunstens gleder.
Jeg er veldig spent på boka, særlig etter å ha lest Christophers Sjuves omtale av den... "Hvor ellers får du vite hvordan du skal slakte en skilpadde? Og dessuten oppskrift på skilpaddesuppe?"
I tillegg har boka egne kapitler om sykemat, sylting, vinlegging og slakting, men også andre klassikere som kanskje har holdt seg bedresom fårikål og multepuré.
Jeg kan ikke love noen bloggposter om skilpaddeslakting med det første, men kanskje noe annet spennende?

Den andre kokeboka jeg har bestilt, er Den store pølseboka, som er skrevet av forfattertrioen Hans-Petter Jacobsen, journalist og pølseentusiast, Tore Teigen, pølsemakermester med over 50 års erfaring fra bransjen, og Bodil Nordjore, spesialist på tradisjonsmat og kjent kursleder i pølselaging.
Grunnen til at jeg kjøpte denne, er at samboeren i over 3 år nå har skrytt av at han skal begynne å lage pølser. Kenwood'en min kom nemlig med en pølsemaker-dings, og da skulle han selvsagt begynne med hjemmeproduksjon. Det har ikke skjedd (Overaskelse...), så nå skal jeg ta ansvar og prøve meg selv. Har en pølsekokebok fra før, men den er engelsk og litt spesiell, så tenkte det var greit med en norsk og forhåpentligvis litt enklere en.
Så er det bare å lese seg opp, komme seg på Ultra for å kjøpe tarm + andre nødvendige ingredienser og starte pølsemakeri. Og selvsagt også blogge om det!

Nå skal jeg lete videre på neste bokhandel... håper jeg ikke finner noe :)

2 kommentarer:

  1. Jeg har fått McGees bok On Food and Cooking fra Amazon!! KONGEBOK! Føler virkelig at den er Bibelen, i tillegg til Heimkunnskap for Pernille Næsse, 7 d, 1988-89...
    Jeg har bevisst unngått å nærme meg bokhandler denne uken; vet hvordan det vil gå. Jeg vil også EIE bøkene; biblioteket fungerer utelukkende som en inspirasjonskilde...
    Men har oppdaget en ny kilde til kokebøker og andre bøker!!! I PDF:) DA KAN MAN COPY OG PASTE OG GRABBE som man vil, hva er opphavsrett og åndsrett og sånn.?? .. KAN ANBEFALES!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har lurt på den boka jeg og Pernille. Kanskje jeg må kjøpe den da... sukk.
    Jeg får vente litt iallefall! Fikk pakkelapp i posten igår, både på Mammutbøkene mine og på en Accusharp knivsliper jeg har bestilt (anbefalt av kokkelandslaget og svinebillig i forhold til slipemaskiner), så da er shoppebehovet dekket for en liten stund :D

    SvarSlett