søndag 21. februar 2010

Eplebrød!!

En god venn av meg har anbefalt meg å prøve å bake dette brødet, og idag fikk jeg endelig rotet meg til det.
Jeg har ikke fått smakt på det ennå, men skal gi lyd så fort det er prøvesmakt!

Du trenger:

50 g fersk gjær
5 dl vann
2 ss olje (jeg bruker raps)
2 ts salt
2 ss honning (evt sirup)
3 revne epler (jeg brukte røde)
100 g grovhakkende hasselnøtter
13 -14 dl mel (jeg brukte en blanding av hvete- og fiberbakstmel)


Smuldre gjæren i en bakebolle og rør den ut i varmt vann.
Tilsett alt det andre, men hold gjerne igjen litt mel for å evt justere konsistensen.

Jeg lot deigen heve en time, så slo jeg den ned, før jeg lot den heve en time til.
Vanligvis lager jeg brød uten former, men denne gangen tenkte jeg å prøve de fine formene jeg har stående i skapet.

Stekte de så på 250 grader i underkant av 20 min nederst i ovnen, og da så de kjempefine ut! Syns ikke dere??

4 kommentarer:

  1. SÅ DRIIITGOE UT!!
    De vil jeg også prøve meg på:)

    SvarSlett
  2. Det MÅ du!
    Smakte de nå, med bare litt smør på, og de var SUPERGODE. Kjenner nesten ikke eplet, men litt til honningen. Anbefales virkelig!

    SvarSlett
  3. de var fantastisk gode. selv etter en tur i fryseren var de skikkelig saftige og kjentes nystekt ut:)

    SvarSlett
  4. Så bra du likte de, Linn :)
    Har en ny porsjon til heving nå, denne gangen med litt grovere mel + linfrø og solsikkekjerner. Det blir spennende :)

    SvarSlett