fredag 5. februar 2010

Fantastisk focaccia!

På bakedagen sist lørdag lærte jeg bl.a. å lage focaccia, og idag prøvde jeg meg på det alene, for første gang.

Min fantastiske bakerlærer sa at jeg kunne bruke hva som helst i deigen for å variere, så jeg tenkte å prøve meg med soltørkede tomater. Det ga focacciaen en fantastisk gylden farge, og en god smak. Jeg gikk kanskje litt "over the top" med toppingen, og hadde på både sølvløk, hvitløksfedd og grønne olivener + provencekrydder og Maldonsalt... Glemmer noen ganger at less is more...

Uansett syns jeg det ble kjempegodt, og du trenger følgende for å lage en grunnoppskrift med focaccia:



25 g fersk gjær
3 dl vann
ca 500 g hvetemel
1,5 ts salt
2 ts sukker
4 ss olivenolje

Den toppingen du ønsker + mer olivenolje. 


Smuldre gjæren i en bolle og hell over varmt vann. Som jeg har nevnt tidligere, lærte jeg på lørdag at det absolutt ikke gjøre noe om vannet er varmere enn 37 grader, da temperaturen faller veldig raskt når vannet helles i en kald bolle med kald gjær osv osv. Løs gjæren helt opp i vannet, før du tilsetter de andre ingrediensene, med unntak av oljen. 

Elt deigen nesten ferdig før du tilsetter oljen. Denne skal du ikke elte helt inn, men bare jobbe den halveis inn så den blir liggende som en god hinne rundt deigen. Dekk den så til med plast og sett den til heving en times tid. 

Når deigen er ferdig hevet, har du litt olivenolje på et bakepapir på bakeplata di, og heller deigen oppå. Skyv den utover plata, men ikke arbeid så mye med den nå. Hell litt olje oppå deigen også, bruk fingrene til å stikke hull i den og legg den toppingen du vil oppå.

Stek den så i 10 - 15 min på 250 grader, alt etter hvor tykk du lager brødet ditt, men pass godt på når du steker med så høye temperaturer!

Om du slenger litt vann i bunnen på ovnen når du har satt inn plata, blir skorpa ekstra fin!

Når du tar ut focacciaen, heller du lett over ennå mer olivenolje, og så er du ferdig! Namnam...




Som sagt hadde jeg soltørkede tomater i deigen. Jeg tok da et glass med soltørkede tomater i biter, som ligger i olje, og kjørte disse i stavmikseren til en grei pure. Tilsatte dette i deigen, men reduserte bittelitt på vannmengden for at ikke deigen skulle bli for løs.

"Over the top"-topping... kan det bli for mye av det gode?

1 kommentar: