mandag 28. mars 2011

Bedre sent enn aldri....

Etter over ett års sløvhet, skal jeg nå prøve å komme litt igang med bloggingen igjen. Motivasjonen forsvant brått, men siden nyttår har jeg hatt lyst til å komme igang igjen, og nå tror jeg endelig at jeg er klar :D

Idag avspaserer jeg fra jobb, og da har jeg jo ekstra god tid til å pusle litt på kjøkkenet. Siden vi har middagsrester fra igår, bruker jeg tiden på å lage en god dessert + litt syltetøy, noe som alltid er godt å ha når vinteren fortsetter i det uendelige her i Trondheim. I skrivende stund laver snøen ned utenfor vinduet... herlig! Jeg vil ha VÅR!

Uansett, dagens dessert (egentlig månedens, vi har nesten aldri dessert...) er kirsebærgrøt med melk. Det er egentlig overraskende enkelt å lage:

300 g kirsebær (en frossen pose fra butikken, veldig greit!)
5 dl vann
Så mye sukker som du vil ha, jeg brukte 120 g idag
2,5 ss potetmel

Alt på plass i kjelen.


Rør ut potetmelet i kaldt vann (dette vil hindre at du får potetmelklumper i grøten). Ha det så i en kjele sammen med bærene og sukkeret, og kok opp under omrøring. Så fort du ser en kokeboble i grøten, er den ferdig. Hell alt over i en bolle, avkjøl i romtemperatur og inn i kjøleskap! Nom nom.... for meg smaker dette skikkelig sommer, så nå gleder jeg meg bare til middag :D 

Mens kirsebærgrøten min står til avkjøling, lager jeg litt bjørnebærsyltetøy (rett og slett fordi jeg fant en pose bjørnebær i fryseren...). Jeg lager av og til syltetøy i små porsjoner av bær jeg kjøper frosne, og siden jeg ikke spiser syltetøy så veldig ofte har jeg dette en stund.

Jeg brukte idag:

300 g bjørnebær, frosne
200 g sukker



Jeg koker opp dette, og lar det småkoke ca 20 min. Mens dette koser seg, steriliserer jeg et syltetøyglass ved å la det koke litt i en kjele med rent vann. Da hindrer man til en viss grad bakterievekst i glasset, noe jeg syns er veldig greit når jeg ikke bruker noen former for konserveringsmiddel i syltetøyet. 

Sterilisere, kokkelere, fotografere...

Jeg er litt usikker på om syltetøyet blir tykt nok, men det finner jeg da ut etterhvert.

Ser lovende ut da...

Og jeg måtte jo nesten prøvesmake!

Viktig med mye kald melk. Nom nom!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar